Blogginlägg Volupe

Avancerad rendering i Simcenter Star-CCM+

Avancerad rendering i Simcenter Star-CCM+ 

I det här inlägget kommer jag att gå igenom lite avancerad efterbearbetning. Syftet är att presentera några metoder för att lägga till fotorealism till dina bilder, vilket gör dem mer realistiska och trevliga att titta på. Förhoppningsvis kan du också öka förståelsen för dina resultat när du presenterar dem för den högre ledningen.

I bilden nedan till vänster ser vi en standardbild på en bils insvepta yta. Bilen består av många olika delar. Jag kommer nu att gå igenom några steg för att förbättra bilden.

Bilen är en öppen CAD-källa som behövde en del geometriförberedelser i Simcenter Star-CCM+ innan det var möjligt att göra en inplastning. I detta skede består bilen av både en inre och en yttre wrap. Det aktuella fallet är en enkel simulering i stationärt tillstånd i en vindtunnel, vilket framgår av bilden nedan. De invändiga ytorna ingår endast för efterbehandling, de är inte en del av simuleringen. Tanken med det här inlägget är inte att gå igenom geometriförberedelserna eller simuleringen, utan att ge tips om efterbearbetning efter simuleringen för att förbättra fotorealismen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det första du ska göra är att ändra standardkamerans projektionsläge från parallell till perspektiv. Detta görs under verktyg à alternativ. Under visualisering kan du hitta Standard kameraprojektionsläge och ändra det i rullgardinsmenyn. Detta kommer att ta bort bilens "Station Vagon"-utseende och det kommer faktiskt att se ut som om bilen är ett tredimensionellt objekt och inte en projektion i 2D.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Innan du börjar med avancerad rendering finns det mycket som kan göras med bilen när det gäller färgsättning för att få den att se mer realistisk ut. Om du använder olika displayer för olika delar av bilen och ser till att du använder inplastade ytor kan du göra bra representationer av din ursprungliga geometri. Vägen nedan är skapad av segment som finns i två olika displayers med lite olika färger. Både fönstren och glaset framför lamporna är något transparenta med hjälp av opacitetsfunktionaliteten.

 Men det är när du kommer till avancerad rendering som du kan uppnå verklig fotorealism. På bilden nedan ser du att när du aktiverar avancerad rendering i din scen kommer du att få alternativet "Advanced rendering Materials" (Avancerad rendering av material) under var och en av dina displayer. För de främre lamporna har ett emissivt material valts. Den emissiva intensiteten kan du själv ställa in, här är den inställd på 1. Det betyder här att ytorna på frontljusen kommer att avge ljus i scenen.

Fönstren har fått materialet vatten/glas, ett material som ger en fin genomskinlig yta. För att uppnå speglingseffekten av marken är det avancerade material som används där också vatten/glas, men med opacitetsvärdet 1. Några av inställningarna visas i figuren nedan. Från vänster: Under expertinställning i fönstret scenegenskaper kryssar du i "Enable advanced rendering" (aktivera avancerad rendering). Du kan här ställa in det avancerade renderingsmaterialet som du önskar.

Du kan också ställa in kvaliteten på den bild du arbetar med. Om du ställer in ett lågt värde för kvaliteten blir bilden lite kornigare. Men i den senaste versionen av Simcenter Star-CCM+ (2020.1) har den faktiska skillnaden mellan ett värde av hög kvalitet och ett värde av låg kvalitet minskat kraftigt. Detta gör att du kan arbeta med bilder av låg kvalitet med bra resultat och minskade renderingstider. Detta kan ses i bilden nedan där den övre bilen renderas med högre kvalitet (0,4) jämfört med den nedre bilen (0,01).

När du är nöjd med geometrin kan du visa de skalarer som du är intresserad av. Nedan följer några exempel. I den vänstra bilden används ett centrumplan och på det plottas q-kriteriet. I den vänstra bilden används i stället en återavtryckt volym. Med vissa opacitetsinställningar för färgbalken kan det visade resultatet vara användbart.

 

 

 

 

 

 

 

Nästa steg kan vara att skapa animationer. Du kan använda det fördefinierade animationsalternativet när du visar streamlines eller skapa ett manus. Om du istället använder ett manuskript kan du använda transformeringar för att tillämpa rörelse, t.ex. rotera hjulen och bilens rörelse. Detta ger ett utseende av roterande hjul även om du kör en simulering med jämnt tillstånd. Men det blir ett ämne för ett framtida blogginlägg.

 

Fler blogginlägg

sv_SESwedish