Blogginlägg Volupe

Information om Siemens Support center

I veckans Volupe blogginlägg kommer jag att gå igenom viktig information om Siemens supportcenter. Jag kommer också att visa några tips och tricks för att hitta information om supportcentret.

Eftersom vi på Volupe fortfarande får många frågor om att lägga till nya användare i supportcentret kommer vi att ge lite information om det ämnet också. Det är dock viktigt att veta att supportcentret inte hanteras av oss som Siemens-partner. Vi på Volupe har ingen möjlighet att komma åt kundkonton. Vi kan i sällsynta fall hjälpa till genom att kontakta Siemens.

Ett års jubileum

Steve Portal gick i pension för ett år sedan och stödcentret har varit igång sedan dess. Supportcenter är en plattform som möjliggör support och information om alla produkter i Siemens ständigt växande PLM-portfölj. Du kanske inte har lagt märke till de andra programvarorna som finns i supportcentret. Och det är helt i sin ordning om du, liksom många andra användare, bara använder en programvara. Användare av till exempel Siemens STAR-CCM+ behöver du inte leta i andra programvarors information när du söker i de tillgängliga kunskapsbasartiklarna.

Produkter

Under produkter i rullgardinsmenyn i den övre listen kan du se vilken produkt du har tillgång till. Om du saknar några produkter kan det bero på att de måste aktiveras, vilket du kan göra under "Manage Product List" (hantera produktlistan). Den här listan visar också vilken programvara du kan download, och i huvudsak vilket beställningsnummer du har kopplat till ditt Supportcenter-konto.

produktcenter siemens

Webbplats (även kallad uppdragsgivare)

Under "Ditt konto" och "Webbplatser och användare" kan du få tillgång till de webbplatser eller uppdragsgivare som du har tillgång till. Administratören av webbplatserna, vanligtvis den kontaktperson som anges i din licensfil, har möjlighet att ta bort användare som inte längre är aktiva och kan bjuda in nya användare. Om du klickar på knappen "Bjud in ny användare" får du ett popup-fönster med ett automatiskt genererat meddelande som bjuder in en "ny användare" till supportcentret. Meddelandet innehåller den information som krävs för att registrera sig för supportcentret och en länk för att ta inbjudan till rätt plats. Du kan kopiera texten till urklipp och klistra in den i t.ex. ett e-postmeddelande för att få tillgång till den person som du vill bjuda in.

supportcenter Siemens

Om personen som är administratör på din webbplats av någon anledning inte är korrekt, kontakta oss så ska vi försöka lösa det. Observera också att webbplatsadministratören kan tilldela lokala administratörsrättigheter till användare på samma webbplats. Dessa kan i sin tur också bjuda in nya användare.

Ny användare Skapa ett konto

Om du är en ny användare som behöver tillgång till supportcentret och inte har fått en inbjudan från webbplatsadministratören kan du följa den här länken [Siemens DISW Webkey-konto - självbetjäning] för att komma till menyn nedan. Där kan du välja mellan ett antal alternativ som tar dig till rätt plats beroende på vad du vill uppnå.

webkey siemens

Användarna själva skapar konton och begär att få dem skapade. Detta är en nyhet sedan supportcentret infördes.

Information om din licensfil

För att skapa ett konto i supportcentret måste du ha tillgång till information som finns i licensfilen, nämligen uppdragsgivaren (även kallad Site-ID) och Webkey Access Code (WAC). Filen heter vanligtvis "License_cdlmd.txt" om den levereras till dig, eller "license.dat" om den downloadas av användaren från Siemens licensadministrationssida. [Lösenords-/licensfiler (siemens.com)] Observera de markerade delarna av licensfilen nedan.

licens siemens

Du har inte längre tillgång till webbplatsen.

Ibland kan åtkomsten gå förlorad, och för vissa av produkterna går åtkomsten till produkterna förlorad. Det betyder inte att du inte kan använda din programvara, för om licensfilen är okej förloras inte åtkomsten. Du kommer också att kunna få tillgång till dokumentationen. Det du kanske förlorar är möjligheten att download programvaran och sökningar som är relaterade till programvaran. Detta beror vanligtvis på att underliggande system inte överför din beställning korrekt till supportcentret. Detta kan hända om du nyligen har ändrat din sold-to eller om du har köpt andra Siemens-programvaror med ett separat sold-to/Site-ID. Användaren kan korrigera detta genom att på nytt begära den relevanta webbplatsen. Det kan ta upp till 24 timmar innan åtkomst beviljas, men det går oftast mycket snabbare.

webbplats konto siemens

Användning av supportcentret till din fördel (Simcenter STAR-CCM+)

Förutom förlorade åtkomster finns det mycket bra information att hitta i supportcentret. Om du t.ex. provar en ny typ av fysik eller en typ av simulering som tidigare var okänd för dig finns det många "bästa praxis" för ett antal områden i Supportcenter som du kan få tillgång till. Skriv bara "bästa praxis" i sökfältet och tryck på enter så visas en lista med de flesta artiklar om bästa praxis som finns tillgängliga. Och kom ihåg att om du har en fråga finns det en stor chans att någon annan har undrat samma sak tidigare. Det finns en enorm mängd artiklar i kunskapsbasen som kan hjälpa dig att besvara mer eller mindre specifika frågor.

För PoD-specifik information kan detta äldre blogginlägg förhoppningsvis ge mer information [Pensioneringen av Steve Portal (nytt namn är Supportcenter) och POD-licensåtkomst - VOLUPE Software]. Vi på Volupe hoppas att den här guiden om hur du hanterar webbplatser och åtkomster på supportcentret kan ge dig en bra upplevelse när du känner dig vilsen. Och som vanligt kommer vi att försöka vara så tillmötesgående som möjligt, även om vår tillgång till kundkonton är ogiltig. Kontakta support@volupe.com om du har några frågor.

Författare

Robin Victor
support@volupe.com
+46731473121

Robin Viktor

Fler blogginlägg

sv_SESwedish